Marketing wielopoziomowy – jak działa i na czym polega

Marketing wielopoziomowy znany też jako Multi Level Marketing lub network marketing, jest stosunkowo nową, ale najszybciej rozwijającą się formą dystrybucji ze wszystkich. W naszym kraju system MLM jest jak na razie mało znany, jednak na jego wprowadzenie decyduje się coraz większa liczba firm działających w większych miastach w kraju. Spomiędzy rozlicznych gałęzi marketingu marketing wielopoziomowy wyróżnia się schematem promowania produktów i usług. Jego zamysł polega na naliczaniu premii przedstawicielom handlowym, czyli osobom ponoszącym odpowiedzialność za doręczenie produktu do finalnego klienta. Dystrybucja produktu ma miejsce jednak z wyłączeniem tradycyjnej sieci hurtowni i punktów detalicznych, gdyż towar dostarczany jest klientowi własnoręcznie przez producenta bądź jego przedstawiciela. Producent nie marnując funduszy na kosztowne reklamy telewizyjne, radiowe czy prasowe, może przeznaczyć te pieniądze na wypłaty dla przedstawicieli handlowych i dystrybutorów. Dzięki prostemu schematowi wynagrodzeń przedstawiciele występujący w imieniu firmy mają lepszy bodziec do działania i spore obroty, którymi nie muszą się dzielić z żadnymi pośrednikami.

Szybki wzrost zainteresowania marketing wielopoziomowy zawdzięcza przekazywaniu sobie informacji przez coraz szerszą rzeszę zadowolonych klientów. Dzięki temu następni zainteresowani mają coraz większe zaufanie do konkretnej firmy i jej wyrobów. Zazwyczaj przedsiębiorstwo prowadzące biznes MLM posiada bazę aktywnych klientów. Każdy z nich wraz ze wzrostem ilości zakupionych produktów, wypracowuje coraz większe prowizje. Trzeba zaznaczyć, że nie istnieje ograniczenie co do wysokości tej prowizji. Usatysfakcjonowani klienci decydują sie na polecenie danej marki swoim przyjaciołom i w ten sposób tworzy się siatka klientów, którzy z czasem zostają aktywnymi dystrybutorami firmy. Jeśli praca w MLM ma przynosić znaczny dochód to podstawową rzeczą jest rozszerzanie sieci dystrybucyjnej. To w jej budowie znajduje się klucz do osiągania znacznych dochodów. Ponadto network marketing daje możliwość zarabiania pieniędzy nie tylko producentowi czy usługodawcy, ale też innym ludziom, którzy zdecydują się na etat przedstawiciela handlowego. W konwencjonalnym handlu za sprzedaż i promocje odpowiadają punkty handlowe, sklepy bądź różni fachowcy od marketingu. W MLM nie ma tych elementów, dlatego liderzy, którzy stworzyli dobrze funkcjonującą sieć dystrybucyjną, dostają odpowiednie do wielkości zamówień wynagrodzenie. Mówiąc prościej, każdy klient polecony przez przedstawiciela handlowego lub kogoś z utworzonej przez niego sieci dystrybutorów, przynoszą mu zysk. Dostaje on prowizję nie tylko od towarów sprzedanych przez siebie, ale od wszystkich zakupów w całej grupie. Wielkość uzyskanych zarobków jest więc nieograniczona. Liderzy pełnią tu w praktyce kluczową rolę, gdyż wielkość zbudowanej przez nich sieci i poziom ich zaangażowania przekłada się na realny poziom obrotów w firmie. Jeżeli sieć zbudowana przez lidera posiada równomierne obroty, uzyskuje on tak zwany dochód pasywny. Oznacza to, że za raz zbudowaną strukturę otrzymuje comiesięczne dochody wypracowane przez własną sieć. Zazwyczaj to chęć wypracowania dochodu pasywnego jest bodźcem dla wielu osób, które planują rozpocząć swoją działalność w MLM. Na pewno chętnych byłoby o wiele więcej, ale marketing sieciowy jest mało popularnym określeniem, nie wspominając już o jego idei. Przyczyną tej sytuacji jest mała ilość informacji na ten temat.

Niewiele mówi się o tym w mediach, nie tworzy się na ten temat programów telewizyjnych ani audycji radiowych. W dodatku dość trudno jest gołym okiem ujrzeć możliwości płynące z MLM, a stereotypy funkcjonujące w społeczeństwie na temat tej formy dystrybucji mają negatywny wpływ na jej skuteczność. Opinie o MLM są różnorodne i w ogromnej mierze są uzależnione od indywidualnych doświadczeń danych osób. Najbardziej niesprawiedliwą dla marketingu wielopoziomowego opinią, wynikającą przede wszystkim z niewiedzy, jest oskarżenie, że działają na zasadzie piramid finansowych. Działalność MLM polega zawsze na przekazywaniu faktycznego produktu od producenta do klienta. Często zdarza się , że mnóstwo osób sprzedaje małe ilości lub kupuje konkretny produkt tylko dla siebie.Honoraria wiążą się z dystrybucją tego produktu. Natomiast piramida finansowa, to struktura wzorowana na MLM. Zysk przez nią generowany nie bierze się ze sprzedaży, ale z wpłat wpisowego, uiszczanych przez członków przyłączających się do struktury. Zyski osiągają tu tylko osoby znajdujące się na szczycie hierarchii czyli te, które dołączyły na samym początku utworzenia piramidy finansowej. Nie ma tu realnego produktu, który finalnie trafia do klienta indywidualnego.
Wokół MLM narosło wiele mitów. Osoby związane z tą dziedziną często opisują ją jako cudowny twór biznesu i receptę na posiadanie wielkich i łatwych pieniędzy. Wizja ta często kusi ludzi mało ambitnych i niepracowitych. Osoby takie prędko rozczarowują się i rezygnują. Trzeba pamiętać, że branża MLM nie różni się pod względem poniesionych nakładów pracy od każdej innej działalności gospodarczej. Są osoby, które świetnie sobie radzą i zarabiają spore pieniądze, ale są też tacy, którzy pomimo wysiłków wypracowują niezadowalające zyski. Jest to zwykła działalność gospodarcza opierająca się na dobrym systemie bezpośredniej sprzedaży produktów. Jak w każdej działalności tak i tutaj trzeba włożyć dużo pracy i mieć choć odrobinę szczęścia. W branży tej działa z powodzeniem duża ilość firm. W ofertach znajduje się wszystko począwszy od środków czystości i kosmetyków, a skończywszy na żywności.
Bez względu na podzielone zdania, dla dystrybutorów jest to całkiem dobry sposób na zasilenie prywatnego budżetu.

 

Jeśli zainteresował Cię temat, kliknij tutaj: system-mlm.pl/fm-group-polska-opinie/